بخور نخور‌های زمستانی

با سرد شدن هوا در فصل زمستان، پوست ما خشک‌تر و حساس‌تر می‌شود و باید بیشتر مراقب آن باشیم.
کد خبر: ۵۳۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
بخور نخور‌های زمستانی به گزارش زندگی امروز بهترین مراقبت از پوست در شرایطی خواهد بود که ما غذای مناسب در اختیار عروق تغذیه‌دهنده پوست قرار دهیم.خوشبختانه در این فصل میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که وجودشان قابل‌تامل است و گویا هوشمندانه برای این فصل آفریده شده‌اند. به همه افرادی که سلامت و زیبایی پوستشان برایشان مهم است توصیه می‌کنم از مصرف سبزیجات و میوه‌ها به‌خصوص این موارد غافل نشوید.
 
بخور نخورهای فصل زمستانی (فوری)
 
• کلم‌پیچ: این نوع سبزی در شرایط آب و هوایی سرد مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. کلم‌پیچ حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است.
 
• کلم بروکسل: این سبزی غنی از مواد مغذی مختلف خصوصا ویتامین K است. به علاوه، کلم بروکسل دارای مقادیر زیادی آلفالیپوئیک‌اسید، یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی موثر در سلامت (خصوصا برای بیماران دیابتی) است.
 
• هویج: یکی از سبزیجات زمستانی مقاوم به سرما که غنی از ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. این ترکیبات به‌عنوان عوامل پیشگیری‌کننده از سرطان پستان و پروستات در نظر گرفته می‌شود.
 
• کلم‌قرمز: غنی از مواد مغذی به‌ویژه ویتامین‌های A،C و K است. کلم‌قرمز همچنین حاوی آنتوسیانین است که ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها مفید باشد.
 
• جعفری: یکی دیگر از سبزیجات مقاوم به سرما که غنی از مواد مغذی و حاوی ترکیباتی گیاهی به نام لوتئولین و فلاونوئید آپیژنین است که در بهبود سلامت مغز موثر است.
 
مراقبت‌های ساده اما مهم پوستی
 
البته که ما نمی‌توانیم جلوی گذر زمان را بگیریم، اما همیشه می‌توانیم با انجام کارها و مراقبت‌های ساده، روند پیری را به تاخیر بیندازیم. با این کارها جلوی پیری زودرس پوست خود را بگیرید.

• نوع پوست خود را بشناسید.
 
• از یک شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید.
 
• چربی پوستتان را با «تونر» متعادل کنید.
 
• پوستتان را مرطوب نگه‌دارید.
 
• همیشه کرم ضدآفتاب بزنید! حتی در زمستان نیز گرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. اشعه فرابنفش خورشید، حتی در روزهای ابری نیز به پوست شما آسیب می‌زند. برای محافظت از پوست خود از کرم ضدآفتاب با SPF 30 به طور روزانه استفاده کنید.
 
• از روبالشی و لباس‌هایی با الیاف نرم و طبیعی استفاده کنید.
 
• خوب بخوابید.
 
• از نوشیدن آب غافل نشوید!
 
• میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید. این گروه مهم مواد غذایی باید برای همه دوره‌های سنی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود؛ چه کودکان و چه زنان و مردان نیاز مبرم به این ویتامین‌ها دارند.
 
• در صورت بروز مشکلات پوستی حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.
 
• تا می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید و مراقب پوست خود باشید چرا که پیشگیری بهتر و کم‌هزینه تو از درمان است.
 
آبرسانی پوست را فراموش نکنید
 
• ماسک آبرسان: برای آبرسانی به پوست در فصل سرما، می‌توانید از ماست یونانی استفاده کنید.
 
ماست به دلیل داشتن لاکتیک اسید، پوست شما را لایه‌برداری، نرم و مرطوب می‌کند. ماست را روی پوست صورت بزنید و بعد از 5 تا 10 دقیقه بشویید.
 
• روغن آبرسان: یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست، روغن آرگان است که سرشار از ویتامین A، E، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسید لینولئیک است.

 
استفاده از این روغن علاوه بر رطوبت‌رسانی، التهاب پوست شما را نیز کاهش می‌دهد.

 
دستگاه‌های بخور 
شما می‌توانید شب‌ها از دستگاه بخور، هنگام خواب استفاده کنید.
 
مرطوب نگه‌داشتن هوا، مانع از خشک شدن پوست می‌شود و مشکلات تنفسی را نیز برطرف می‌کند. مخلوط شکر قهوه‌ای و کپسول ویتامین E، یک اسکراب لب عالی برای نرم و مرطوب کردن لب‌های شماست. این مخلوط را روی لب‌ها بزنید تا پوسته‌های مرده آن جدا شوند و خشکی لب‌ها از بین برود.
 
خانم‌ها بیشتر مراقب باشند
 
متاسفانه این روزها خانم‌های زیادی را می‌بینیم که مسکلات ویژه آنها مانند تخمدان‌های پلی‌کیستیک یا سینه‌های فیبروکیستیک دارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین ویتامین‌ها برای زنان مبتلا به سینه فیبروکیستیک کدامند.
 
مصرف برخی ویتامین‌ها ممکن است در تخفیف علائم سینه فیبروکیستیک موثر باشد. پیش از مصرف هر یک از این ویتامین‌ها مشاوره با متخصصان تغذیه برای تشخیص و تجویز فردی ضروری است.
 
ویتامین E

 
ویتامین E به طور معمول برای بهبود علائم بیماری‌های خوش‌خیم بافت سینه تجویز می‌شود. برخی مطالعات حاکی از آن است که این ویتامین دارای آثار معناداری در بهبود سینه‌های فیبروکیستیک است. ویتامین E دارای ۸ فرم آنتی‌اکسیدانی مختلف است که ماندگارترین نوع آن در بدن دی- آلفاتوکوفرول طبیعی است که هم به صورت مکمل یافت می‌شود و هم در مواد غذایی طبیعی مانند روغن‌های گیاهی، مغزدانه‌ها، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز موجود است.
 
ویتامین A
 
ویتامین A نیز دارای اثری مشابه در تخفیف علائم مذکور است. این ویتامین با اثرگذاری بر گیرنده‌های ویژه‌ای در بافت سینه بر DNA تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم سینه‌ای می‌شود. براساس نتایج حاصل از مطالعات دوزهای بالای ویتامین A دارای اثربخشی در این زمینه است و دریافت مقادیر بالای این ویتامین در برخی از زنان خصوصا در دوران بارداری مجاز نیست. از جمله منابع این ویتامین می‌توان به میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی، روغن کبد ماهی، تخم‌مرغ، شیر و... اشاره کرد.
 
ویتامین 6 B
 
ویتامین ب6 با تنظیم عوامل گوارشی و هورمونی دخیل در تغییرات سینه فیبروکیستیک باعث بهبود علائم آن می‌شود. این ویتامین به صورت مکمل‌های خوراکی و نیز به‌عنوان بخشی از ویتامین B کمپلکس موجود است. موز، ماهی، بوقلمون، مرغ، سیب زمینی و اسفناج نیز از منابع غذایی آن به شمار می‌روند.
 
توصیه‌های ویژه به خانم‌های مبتلا به نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک

 
تعجب نکنید که چرا متخصص پوست در این باره توصیه‌هایی دارد چون این نشانگان با اختلال در سطوح هورمون‌های جنسی در زنان مشخص می‌شود، به‌طوری که سطح هورمون آندروژن ‌(هورمون جنسی مردانه) افزایش می‌یابد و علائمی مانند آکنه، افزایش وزن، مقاومت به انسولین و افزایش خطر دیابت، رویش موهای زائد، نامنظم شدن چرخه ماهانه و... ظاهر می‌شود. از همه اینها مهم‌تر اینکه این خانم‌های مبتلا اغلب مثل دیگر خانم‌های جوان مدام برای لاغر شدن رژیم می‌گیرند و این کار به خاطر مشکلات هورمونی‌ای که دارند اثر سوء بیشتری بر آنها می‌گذارد.
 
1. اولین توصیه پیروی از رژیم‌های غذایی اصولی و درست برای کاهش وزن و کنترل قندخون است.
 
2. افزایش دریافت اسید فولیک از طریق مواد‌‌غذایی یا مکمل
 
3. افزایش ترکیبات غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات (خصوصا سبزیجات خانواده کلم؛ بروکلی، کلم برگ، بروکسل و... و حبوبات؛ عدس، لوبیا و...)
 
4. افزایش دریافت مواد غذایی سرشار از امگا۳ با خاصیت ضدالتهابی مانند گردو و بادام، بذرکتان، ماهی‌ها خصوصا ماهی سالمون و ساردین
 
5. محدودیت در مصرف چربی‌ها و غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و سایر ترکیبات تهیه شده از آرد سفید گندم و مواد غذایی فراوری شده
 
6. محدودیت در مصرف قندهای ساده مانند شیرینی‌ها، دونات‌ها ، قند و شکر، مواد غذایی با شکر افزوده و...
 
7. افزایش سطح فعالیت بدنی روزانه.در واقع باید ورزش روزانه جزو زندگی این خانم‌ها قرار بگیرد.
 
منبع:برترینها

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰