قصه پرپیچ و خم زنانِ سرپرست خانوار

عده ای به او می گویند زن بیوه، عده ای زن سرپرست خانوار می‌نامندش و عده دیگر می گویند تک والد یک خانواده و خودش معتقد است من هم مادر هستم هم پدر.
کد خبر: ۵۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
عده ای به او می گویند زن بیوه، عده ای زن سرپرست خانوار می‌نامندش و عده دیگر می گویند تک والد یک خانواده و خودش معتقد است من هم مادر هستم هم پدر.

به گزارش روزنامه نسل فردا سه سال است همسرش فوت شده و در این مدت زندگیش فراز و فرودهای زیادی داشته؛ از بی مهری خانواده همسرش و قطع کمک مالی به آنها بگیر تا اخراج از محیط کارش به دلیل ظن اشتباه همسر صاحب کارش به وی.

اما الان می گوید خدا را شکر وضعیتمان بهتر است. روزی که کارنامه پسر بزرگم را گرفتم و فهمیدم شاگرد اول کل مدرسه شده، خستگی از تنم بیرون رفت و به روزهای خوب امیدوارم.

وجود 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور و کاهش سن زنان سرپرست خانوار اگر آسیب زا نباشد، قطعا زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و برنامه ریزی های مدونی برای این جامعه آماری صورت گیرد.همانگونه که چندی قبل معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود متاسفانه تعداد خانواده های تک والد در کشور در حال افزایش است که این امر معضلی جدی برای کشور به شمار می آید و باید اقدامات موثری برای جلوگیری از این معضل اندیشیده شود.

کاهش 10 ساله سن زنان سرپرست خانوار

رییس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران در این‌باره گفت:اطلاعات ستاد را در بازه زمانی 8 ساله بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که سن سرپرستی خانوار زنان از 50 به 40 سال کاهش پیدا کرده است.

فهمیه فیروزفر افزود: آمار خانم هایی که به علت طلاق و بدسرپرستی مسئولیت سرپرستی خانوار را بر عهده گرفتند، افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه تعداد فرزندان به کمتر از 2 بچه رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات خانوار تمامی افرادی که به ستاد توانمندسازی مراجعه می کنند، در سامانه اطلاعاتی ثبت می شود و پایه و اساس تمام برنامه‌ریزی ها قرار می گیرد، گفت: جامعیت آمارهای ما به گونه ای است که می توان آن را به جامعه بزرگ تر تعمیم داد و به آن استناد کرد.

رییس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران فعالیت مراکز کوثر در مناطق محروم به ویژه محله هرندی را یکی از اهداف مهم ستاد دانست و گفت: گستردگی فعالیت مراکز کوثر در محله هرندی به گونه ای است که با وجود استقبال بانوان این محله هنوز ظرفیت کوثرها در این محله تکمیل نشده و در صورت تکمیل نیز با توجه به استقبال بانوان، مکان جدید را از شهرداری منطقه برای اشتغال بانوان دریافت می کنیم.

فیروزفر در ادامه با تاکید بر همکاری ستاد با سایر سازمان ها و ارگان های مسئول در حوزه زنان تصریح کرد: در صورت تقاضا با تمامی سازمان هایی که در حوزه توانمندسازی فعالیت می کنند، اعم از نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه ها و استانداری‌ها همکاری می کنیم. نمونه آن هم همکاری با استان‌های خراسان جنوبی، کرمانشاه، کرمان و سیستان و بلوچستان است.

وی ارتباط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را از دیگر نمونه های همکاری برون سازمانی معرفی کرد و گفت: تمامی اقداماتی که در رابطه با این معاونت انجام داده ایم، دوستانه بوده و هیچگونه وظیفه قانونی در این مورد برای ما تعریف نشده است؛ اگرچه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری امکانات زیادی ندارد و شاید مجلس باید تصویب کند تا امکانات بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد.

فیروزفر به همکاری ستاد و سازمان بهزیستی پرداخت و عنوان کرد: خانم هایی که در ستاد هستند و به جای مراکز کوثر به دلیل برخی از شرایط در خانه فعالیت می کنند، همواره با مشکل بیمه رو به رو هستند.

وی گفت:‌ قرار شد با همکاری سازمان بهزیستی 500 نفر از سوی ما به این سازمان معرفی شوند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و در مقابل 500 نفر از سوی بهزیستی برای مهارت آموزی و استفاده از خدمات ستاد به سیستم ما وارد شوند. در این مورد ستاد بارها آمادگی خود را برای اجرای طرح اعلام کرده و جلسات مختلفی را با مسئولان بهزیستی برگزار کرده است.

مشکلات اقتصادی در صدر

یافته های پژوهش های اجتماعی تصریح می‌کند که مسئله اقتصادی مهم‌ترین مسئله‌ای است که زنان سرپرست خانوار در زندگی روزمره خود با آن مواجهند و قدرت و فشار آن به حدی است که گروه‌های مردم، اساسا زنان سرپرست خانوار را با این مسئله می‌شناسند. نحوه صرف هزینه‌ها در خانواده‌های تحت تکفل زنان، حاکی از آن است

که آنها تنها جواب‌گوی نیازهای اولیه زندگی هستند.طبق پژوهش جامعی که سال 93 در مورد زنان سرپرست خانوار انجام شد، 76.3 درصد پاسخ‌گویان مسئله مالی را بزرگ‌ترین نگرانی فعلی خود دانسته و به نظر 86 درصد آنها، مشکلات اقتصادی و بیکاری مهم‌ترین مشکلاتی هستند که در شرایط کنونی جامعه با آن مواجه بوده اند.

اما مشکلات این قشر تنها به مسایل اقتصادی خلاصه نشده است، ناامنی و برچسب زنی منفی نیز از دغدغه‌های اصلی این زنان به شمار می‌آید . به اعتقاد آنها زن بدون مرد برای بسیاری از مردان به عنوان یک فرصت و یک بدن بی‌صاحب جلوه می‌کند که قصد تصاحب و کام‌جویی از آن را دارند. این مسئله در ابعاد متفاوتی نمود می‌یابد.

این در حالی است که در اغلب موارد به دلیل از دست دادن همسر و سپس از بین رفتن حلقه روابط دوستانه، همسایگی و تاحد کمتری خانوادگی، زنان سرپرست خانوار مشکلات عاطفی زیادی در زندگی روزمره پیدا می‌کنند و ضرورت دارد برای جلوگیری از بروز آسیب ها این قشر بیش از پیش تحت حمایت قرار گیرند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰