قیمت واقعی دلار چقدر است؟

بیشتر کارشناسان معتقدند که بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل تغییر است که اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد. این یک ریسک اقتصادی محسوب می شود. در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت است.
کد خبر: ۵۹۱
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۷
زندگی امروز/ برای تعیین و محاسبه نرخ برابری ارز‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، یک‌روش، مبنای کالایی است که بر اساس نرخ تورم کشور‌ها محاسبه می‌گردد، قدرت برابری خرید که در این روش میزان پول به کار گرفته شده برای یک سبد ثابت کالایی و نرخ تبدیل محاسبه می‌گردد. روش دیگر بر مبنای تراز پرداخت‌ها است که مابه التفاوت میزان ارز وارد شده و خارج شده به کشور را مبنا قرار داده و با حجم نقدینگی مقایسه می‌کندهمه این روش‌ها مبنای کارشناسی دارد و قابل اثبات هستند.

به گزارش زندگی امروز به نقل از صابر نیوز، ولی انچه در بازار ارز ایران شاهد آن هستیم کمتر مسائل فنی و کارشناسی در آن دخیل است و متأسفانه بیشتر دلالان و سفته بازان در نوسان ارز تأثیر دارند که وقتی بازار به خاطر مسائل ذکر شده ملتهب می‌شود مولفه‌ای بروز می‌کند به نام تقاضا که این عامل سبب بالا رفتن ارز و در نتیجه ظهور بازار‌های کاذب می‌شود

البته بیشتر کارشناسان معتقدند که بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می‌پردازد، این نرخ البته قابل تغییر است که اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد. این یک ریسک اقتصادی محسوب می‌شود. در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت است.

ولی سئوالی که خیلی مهم است قیمت واقعی ارز و مشخصاً دلار چه مقدار باید باشد تا با آن قیمت تجار و بازرگان و حتی مردم عادی اطمینان خاطر از ثبات قیمت داشته باشند ذز همین خصوص نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون قیمت واقعی دلار گفته بود که با محاسبات ما قیمت دلار زیر ۴ هزار تومان است، در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد.

البته با توجه به شاخص تورم در سال جاری و حجم فروش نفت و نقدینگی که بین مردم وجود دارد اکثر کارشناسان با سخنگوی دولت هم عقیده هستند که قیمت دلار به صورت علمی و کارشناسی باید زیر ۴ هزار تومان در حال حاضر باشد، اما اینکه اکنون این مهم چرا محقق نشده، می‌توان مهمترین دلیلش عدم نظارت و اشرافیت بانک مرکزی بر بازار ارز قلمداد کرد.

بانک مرکزی طبق ماده ۱۱ قانون پولی مالی کشور متولی تنطیم سیستم پولی کشور است و باید با سیستم‌های نظارتی و کنترلی از بحران‌های ارزی جلوگیری کند تا معیشت مردم با مشکل روبرو نشود.

حال که نرخ دلار در حال پایین آمدن است می‌بایست بانک مرکزی سیاستی را اعمال کند که اولا افکار عمومی مطمئن شوند که بانک مرکزی به عنوان نماینده دولت از افزایش نرخ ارز خشنود نمی‌شوند و در ثانی نرخ ارز را وافعی نرخ گذاری و آن را بتواند مدیریت کند.

اما باید دید که این بسته‌های جدید بانک مرکزی و همچنین برخورد با دلالان و صرافان غیر مجاز می‌تواند نرخ ارز را واقعی یعنی به زیر ۴ هزارتومان هدایت کند یا اینکه با کوچکترین نوسان دوباره شاهد بی ثباتی بازار باشیم.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰