آزمایش خون حقایقی را برملا می کند که فکرش را هم نمی کنید

آزمایش خون برای تشخیص برخی بیماری ها و مشکلات انجام می شود، اما حقایقی را در مورد سلامت برملا می کند که شاید تاکنون نشنیده باشید.
کد خبر: ۶۵۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
آزمایش خون حقایقی را برملا می کند که فکرش را هم نمی کنیدبه گزارش زندگی امروزضربه مغزی خفیف یا Concussion نوعی آسیب مغزی خفیف است که معمولا با از دست رفتن موقت عملکرد مغز همراه است. علائم آن عبارتند از سردرد، مشکل در فکر کردن، مشکل در حافظه و تمرکز، تهوع، تاری دید، اختلالات خواب یا تغییرات خلقی. برخی علائم بلافاصله بعد از ضربه شروع می شوند، در حالیکه در برخی موارد علائم چند روز بعد از ضربه نمایان می شوند. بنابراین برخی افراد ممکن است به این بیماری دچار باشند اما از آن آگاهی نداشته باشند.

تشخیص این نوع ضربه به سر سخت است. محققان دریافته اند افرادی که دچار این نوع ضربه مغزی شده اند دارای پروتئینی در خون خود هستند که تا یک هفته بعد از وارد شدن ضربه به سر در خون ظاهر می شود. به این ترتیب پزشک می تواند با استفاده از آزمایش خون وارد شدن ضربه به سر را تشخیص دهد.


اگر نتایج آزمایش خون طبیعی نباشد لزوما دچار مشکل جدی نیستید

اکثر مردم تصور می کنند اگر نتیجه آزمایش خون طبیعی نباشد، مشکلی در بدن وجود دارد. اما دلایل زیادی برای بروز مشکل در آزمایش خون وجود دارد، از جمله سن و سال، جنسیت یا قومیت. عوامل دیگر – مانند غذایی که خورده اید، میزان نوشیدن الکل و دارویی که مصرف کرده اید – می توانند بر روی نتیجه آزمایش خون تاثیر بگذارند. پزشک در مورد نتایج آزمایش خون و معنای آنها صحبت خواهد کرد.


آزمایش خون می تواند افسردگی را نشان دهد

دانشمندان هنوز در حال بررسی این مسئله هستند. به علاوه آزمایش خون قادر است میزان تاثیر دارو و درمان را نیز مشخص کند.


آزمایش خون وجود سرطان پروستات را نشان می دهد

آزمایش آنتی ژن پروستات میزان برخی پروتئین های خاص موجود در خون را اندازه گیری می کند. وجود بیش از حد این پروتئین می تواند نشان دهنده وجود سرطان باشد، اما ممکن است معنای دیگری هم داشته باشد، از جمله عفونت مجاری ادرار. برای تشخیص سرطان به آزمایشات بیشتری نیاز دارید.


آزمایش خون کامل می تواند میزان گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون و تعداد پلاکت ها را مشخص کند

آزمایش خون در مورد سلامت شما اطلاعات زیادی به پزشک می دهد. سلول های سفید خون با عفونت مبارزه می کنند، سلول های قرمز خون اکسیژن حمل می کنند و پلاکت ها به انعقاد خون کمک می کنند. اگر دچار علائم خاصی باشید یا مبتلا به شرایطی باشید که روی سلول های خون تان تاثیر بگذارد، پزشک آزمایش خون را توصیه خواهد کرد.


آزمایش خون تعداد دفعاتی که سرما خورده اید را نشان می دهد

زمانی که بیمار هستید، بدن سلول های سفید خاصی تولید می کند که می توانند به باکتری ها، ویروس ها و دیگر مهاجم هایی که نباید در بدن باشند، حمله کنند. این سلول های خاص آنتی بادی نامیده می شوند و سال های زیادی در بدن می مانند. محققان در حال کار بر روی آزمایشات خون هستند که می توانند به پزشک نشان دهند چه نوع عفونت هایی داشته اید.


نتیجه آزمایش خون همیشه درست نیست

آزمایش خون معمولا درست است، اما خطا نیز ممکن است رخ دهد. زمانی که نتیجه آزمایش طبیعی نباشد، پزشک یک آزمایش خون دیگر توصیه خواهد کرد.


آزمایش پانل متابولیک پایه basic metabolic panel یا BMP در مورد سلامت کلیه ها اطلاعاتی به پزشک می دهد

این آزمایش در مورد چگونگی عملکرد بخش های مختلف بدن، از جمله چگونگی عملکرد کلیه ها، میزان آب بدن، سطح قند خون، کلسیم، سدیم و پتاسیم و دیگر موارد مهم خون اطلاعاتی ارائه می دهد.


اگر نگران بیماری قلبی هستید، لازم است آزمایش خون بدهید

در بین دیگر عوامل پزشک می خواهد اطلاعاتی در مورد سطح کلسترول خون شما داشته باشد. اگر سطح کلسترول خون شما خارج از حد طبیعی خود باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی خواهید بود. برای انجام این آزمایش لازم است بین 9 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش هیچ چیز به جز آب نخورید.


آزمایش خون می تواند بارداری را نشان دهد

آزمایش بارداری به دنبال هورمون های خاصی در خون یا ادرار است که تنها در شرایط بارداری مشاهده می شوند.آزمایش خون می تواند این عوامل را قبل از اینکه حتی پریود شما به تعویق بیفتد، نشان دهد. آزمایش ادرار در خانه پس از اینکه پریود به تعویق افتاده باشد، مشخص می شود.


منبع:سلامت نیوز
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰