نکته های جالب تغذیه ای

بر اساس تحقیقات دانشگاه جا هاپکینز آمریکا، رژیم غذایی که سرشار از سیب و گوجه‌فرنگی باشد می‌تواند به ترمیم ریه کمک نماید. بخصوص افرادی که سیگاری بوده‌اند.
کد خبر: ۷۴۳
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
به گزارش زندگی امروز  متخصصین دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه از طریق تخم‌مرغ می‌تواند آثار حیاتی و کلیدی بر روی رشد مغز کودکان داشته باشد کودکانی که در طول شش‌ماه از تخم‌مرغ تغذیه نمایند دارای شاخص‌های زیستی بهتری در مقایسه با دیگر کودکان دارا خواهند بود.

بر همین اساس می‌تواند نقش حیاتی در رشد و عملکرد نوزاد داشته باشد آنان اشاره می‌کنند که تخم‌مرغ همان قدر در رشد مغزی کودک و نوزاد موثر است که انواع دانه‌ها و لبنیات، تخم‌مرغ دارای اسیدهای چرب سلنیوم و دیگر مواد مغذی مانند B12 و A پروتئین و در سطوح بالاتر از انواع پروتئین‌های حیوانی برابر است در حالیکه بسیار ارزان‌تر نیز در اختیار همه می‌باشد تاثیر تخم‌مرغ بر نوزادان 6 تا 9 ماه بسیار قابل ملاحظه می‌باشد و در مقایسه با نوزادانی که از طریق تخم‌مرغ تغذیه نشده‌اند، کاملا محسوس می‌باشد.


تاثیر سیب و گوجه‌فرنگی در ترمیم ریه

بر اساس تحقیقات دانشگاه جا هاپکینز آمریکا، رژیم غذایی که سرشار از سیب و گوجه‌فرنگی باشد می‌تواند به ترمیم ریه کمک نماید. بخصوص افرادی که سیگاری بوده‌اند.

در این مطالعه آمده است که حتی افرادی که سیگاری می‌باشند با استفاده و خوردن سیب و گوجه‌فرنگی و البته دیگر میوه‌ها می‌تواند از روند آسیب‌های ریوی جلوگیری کنند.

محققان دریافته‌اند که افرادی که به طور متوسط بیش از دو گوجه‌فرنگی و یا بیش از سه قسمت از میوه‌های تازه در روز خورده‌اند دارای ریه‌های قوی‌تری نسبت به افرادی که از یک قسمت میوه و یا گوجه‌فرنگی استفاده نموده‌اند داشته‌اند.

میوه‌ها و سبزیجات در این زمینه اثرات قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. این مطالعه نشان داده که اثرات گوجه‌فرنگی و سیب حتی در افراد غیر سیگاری هم قابل ملاحظه بوده بدین ترتیب که می‌تواند عملکرد ضعف ریه و همچنین بیماریهای مزمن ریوی، بیماری قلبی و سرطان ریه را کاهش دهد و بهبود بخشد.

این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف میوه‌ها بخصوص سیب و گوجه‌فرنگی می‌‌تواند به میزان 80 میلی‌لیتر در طول ده سال اکسیژن بیشتری ذخیره نماید. آسیب‌های ریوی حتی در افرادی که قبلا سیگاری بوده‌اند را کاهش ‌دهد.

دانشمندان بر این باور هستند که بعد از سی سالگی ریه شروع به ضعیف شدن می‌شود و بسیار مهم است که افراد بیش از قبل از مواد طبیعی و میوه‌ها استفاده نمایند تا بتوانند اثرات مخرب بر روی ریه را در بدن خود کاهش ‌دهند.

فراموشی و خوردن سالاد

خبر خوشی آنکه با خوردن یک وعده سالاد در زمان ناهار می‌توانید تا حدی مانع بروز از دست دادن حافظه شود.

علائم دمانس (زوال عقل) عبارتند از از دست دادن حافظه، مشکلات تفکر که در حال حاضر 850 هزار نفر در انگلستان را درگیر ساخته معلوم نیست که این وضعیت دقیق چگونه ایجاد می‌شود اما دانشمندان مشغول کار کردن در مورد چگونگی متوقف کردن آن هستند و یا آنکه روند آن را کندتر کنند.

یکی از موارد در حال بررسی رژیم غذایی است بخوبی شناخته شده که ماهی‌های چرب و قزل‌آلا مواد مغذی هستند که می‌توان در کنار سالاد به لیست غذایی خود اضافه کنیم.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج می‌تواند به تقویت قوای حافظه و تفکر کمک نماید. مقدار مصرف آن می‌‌تواند مانند یک سالاد برای ناهار روزانه‌ شما باشد محققین 960 نفر را با میانگین سنی 81 سال که مبتلا به زوال عقل نبودند را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که غذاهای غنی از ویتامین K به ویژه برای مغز مفید هستند و کسانی که بیشترین میزان سبزیجات را مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که حداقل مصرف را داشته‌اند کمتر کاهش تفکر و حافظه را تجربه نموده‌اند معادل 11 سال جوان‌تر از دیگران به نظر می‌رسیدند.

ویتامین K می‌تواند در مقادیر زیادی در اسفناج، کلم، مارچوبه یافت می‌شود که این مواد در کاهش دمانس مفید به نظر می‌رسد به علاوه خوردن یک رژیم سالم که با مقدار زیادی سبزیجات تهیه شده است می‌توان شیوه زندگی را نیز از عوامل کاهش دمانس‌دار نیست.

این روش زندگی می‌تواند شانس نکشیدن سیگار فعالیت‌هایی ذهنی و فیزیکی، کنترل فشارخون و نگهداشتن کلسترول در سطح سالم و نوشیدن آب به اندازه کافی دانست.

بیماری قلبی و جو دوسر
براساس گزارشات داده شده از طرف دکتر لورن کلاک خوردن صبحانه مناسب می‌تواند کلسترول بد خون را که باعث سکته قلبی می‌شود کاهش دهد، بیماری قلبی که عمدتا از طریق بالا بودن کلسترول بد خون با همان LDL به وجود می‌آید می‌تواند تا حدی قابل کنترل باشد بدین ترتیب که تنها با خیساندن جو دوسر در طول شب می‌توان یک صبحانه عالی برای صبح آماده نمود.

بر اساس تحقیقات انجام شده همانطور که HDL (کلسترول خوب) می‌تواند برای بدن مفید باشد LDL (کلسترول بد) می‌توانید باعث بروز بیماری‌‌های قلبی شود.

هر چند غذاهای مفید برای کاهش بیماری قلبی توصیه شده است. اما در میان آنها جو دوسر که در طول شب خیسانده شده است از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که دارای فیبر بوده و سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و بدن را در مقابل بروز عفونت‌های مختلف ایمن می‌سازد و از طرفی دیگر جو دوسر به هضم غذا کمک کرده و باعث کنترل اشتها نیز می‌شود و می‌‌تواند باعث کاهش وزن نیز شود.

طرز تهیه آن بدین صورت است که مقداری جو دوسر را با شیر گاو مخلوط کرده و در یخچال قرار داده است کاملا جذب یکدیگر شوند و در صبح روز بعد آن را به صورت پوره سرد با اضافه کردن مقداری آجیل و میوه استفاده نمود. این مخلوط را همچنان می‌توان با شیر بادام نیز استفاده کرد.
نوع دیگری از جو دوسر موجود است با عنوان سیسوسلی (MUESLI) که نیازی به خیساندن به مدت 8 ساعت نداشته و فقط کافی در 2 دقیقه با مخلوط شیر آن را آماده کرد که به صورت فرنی یا پوره بهمراه موز و کره بادام زمینی میل نمود.

در مقایسه با غلات صبحانه دیگر که شامل مقادیر زیادی شکر می‌باشند «میوسلی» و گرانولا (GRANOLAS) دارای کمترین مقدار افزودنی و شکر هستند. محقیقن تاکید می‌کنند که بسیار مهم است که مقدار شکر مصرفی خود را به حداقل برسانیم.

به جای آن می‌توان از تکه‌های سیب، کشمش، انواع توت‌ها و آب پرتقال برای شیرین کردن بهره برد.

غذای سالم و شادی کودکان

در بررسی که در 13 دسامبر 2017 انجام شد مرکز پزشکی بیومد (BOOMED CENTRAL) اعلام کرد که تغذیه سالم کاملا به بهبود اعتماد به نفس در کودکان در روابط عاطفی در همسالان می‌گردد در حالیکه بسیاری از کودکان دارای دوستان کمتر اضافه وزن و عدم اعتماد به نفس هستند می‌توان عامل مهم را تغذیه آنان در نظر گرفت در حالیکه تغذیه خوب و مناسب می‌توان بهبود روابط اجتماعی آنان را مشاهده نمود. پزشکان مرکز بیومد طی بررسی‌هایی خود را اعلام نمودند که کودکان بین 2 تا 9 سال که دارای تغذیه مناسب و سالمی می‌‌باشند کمتر دچار مشکلات عاطفی و همچنین روابط اجتماعی مناسب با همسالان خود بوده‌اند، این در حالی است که تغذیه مناسب می‌تواند باعث بالا رفتن سلامتی کودکان نیز بشود این تحقیق در کشورهای بلژیک، قبرس، استونی، آلمان، لهستان، ایتالیا، اسپانیا و سوئد انجام شده این افراد دارای تغذیه بسیار مناسب بوده که هم عامل سلامتی جسمی و هم سلامت اجتماعی می‌باشد در این میان والدین مسئولیت اصلی را بر عهده داشته و می‌بایست در تغذیه کودکان خود نهایت دقت را انجام دهند بررسی‌ها نشان داده که خوردن ماهی 2 تا 3 در هفته خوردن غذاهای کامل و همچنین سبزیجات و میوه‌ها عامل مهمی در داشتن سلامت تغذیه کودکان می‌باشد در عین حال باید مصرف شکر و چربی‌های مضر را به حداقل مصرف برسانند.

کمبود ویتامین و تاثیر آن در زندگی: مرکز تحقیقاتی محیط زیست در آلمان گزارش می‌دهد که از هر دو نفر 65 ساله یک نفر به کمبود ویتامین d مبتلا هستند و از هر 4 نفر یک نفر کمبود ویتامین b12 مبتلا هستند.

در تحقیقی که در طول 30 سال انجام شده محیط زیست روش زندگی و ژنتیک می‌توانند سلامتی انسان را تهدید و یا به خوبی قبول سازند در این تحقیق ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند همچنین در این تحقیق آمده است که افراد 65 تا 93 ساله مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و 4 ویتامین D فولات، ویتامین B12 و آهن در آنان مورد بازبینی قرار گرفته نتیجه بررسی کاملا واضح و آشکار بود.

52 درصد از این افراد دارای ویتامین D ناکافی بوده‌اند 97 درصد کمبود B12 داشته آهن آنها بسیار پایین بوده و تقریبا 9 درصد آنان دارای فولات کمتری در خود خود بوده‌اند و این نشان می‌دهد که آنان به حد کافی از ویتامین‌ها در تغذیه خود استفاده ننموده‌اند و اکثرا دارای کمبود ویتامین بوده و همان میزان فعالیت‌هایی فیزیکی کمتری داشتند مطالعات نشان داده که باید توجه ویژه‌ای به این گروه‌ها که با خطر بیشتر کمبود مواد مغذی داشته‌اند.

داشته باشیم. مطالعات همچنان نشان می‌دهد که مصرف منظم، مکمل‌های حاوی ویتامین می‌تواند بسیار مفید بوده اما با این حال این مکمل‌ها یک درمان قطعی نبود و افراد مسن باید مراقب رژیم غذایی که شامل مواد غذایی سالم و مغذی هستند باشند.

رژیم غذایی و تاثیر آن در بیماری MS آکادمی آمریکایی مغز و اعصاب در 6 دسامبر 2017 طبق مطالعه‌ای گزارش می‌دهد که افراد مبتلا به MS می‌توانند با تغذیه مناسب که شامل میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل باشد دارای معلولیت کمتر در ارتباط با این بیماری می‌باشند. طبق مطالعاتی که بر روی 6989 نفر که مبتلا به انواع MS بودند و پرسشنامه‌ای که در این مورد داده شد به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یافتند که در آن تعریف یک رژیم غذایی سالم جهت مبتلایان به MS ارائه شد براساس آن رژیم غذایی سالم یعنی خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های کامل نخوردن شکرهای مختلف، استفاده نکردن از نوشابه‌های شیرین، استفاده کمتر از گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده می‌باشد محققین همچنین بررسی نمودند که آیا شرکت کنندگان دارای سبک زندگی سالم بوده؟ فعالیت بدنی منظم داشته؟ آیا سیگار مصرف می‌کردند؟ آیا رژیم غذایی آنان سالم بوده؟ این مطالعات نشان داده که درصد بالایی موارد فوق را دارا نبوده‌اند. زیرا مبتلا به افسردگی شدید استفاده از غذاهای ناسالم، عدم فعالیت بدنی مناسب بودند که ریسک افزایش ناتوانی را تا حد زیادی بالا برده است.

تاثیر آزمایش خون بر سلامتی بدن

دانشگاه کوریل (CORNELL) گزارش می‌دهد که راه حل بسیار سریع و مناسب برای تشخیص کمبود ویتامین A و آهن ایجاد گردیده که می‌توان راه حل مناسب برای مشکل بهداشت جهانی باشد.

مهندسین و متخصصین تغذیه می‌گویند کمبود ویتامین A و آهن بیش را 1/3 جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، مشکلات ناشی از این کمبودها می‌تواند شامل نابینایی، کم‌خونی و مرگ بویژه در کودکان و زنان باشد که یکی از معضلات بهداشت عمومی است.

متخصصین سیستم کوچک تشخیص قابل حمل مانند تست نمونه خون دیابتی‌ها اختراع نمودند که می‌تواند سطح آهن و ویتامین A بررسی نماید که فقط 15 دقیقه این تست به طول می‌انجامد در اینصورت می‌توان با در دست داشتن اطلاعاتی لازم رژیم‌های غذایی را تغییر دهیم و یا مکمل‌های مناسب در کنار رژیم غذایی توصیه کنیم که بتوان به حفظ سلامت کودکان و زنان کمک کرده را از عوارض کمبود آهن و ویتامین A جلوگیری نماییم به گفته سازمان بهداشت جهانی حدود 25 میلیون کودک پیش‌دبستانی در سراسر جهان کمبود ویتامین A دارند که بسیار آسیب‌پذیر بوده و جان خود را از دست داده‌اند.

پزشکان و متخصصین بر آنند که کمبود مواد مغذی و عواقب آن در جهان کاهش دهند و در اغلب کشورهای در حال توسعه دسترسی به ابزارهای مورد نیاز و پیشرفته را جهت تشخیص زودهنگام نداشته و بنابراین این آزمایش توانایی حل آن را خواهد داشت.
منبع:سلامت نیوز

























ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰