علت اینکه خواب یک نفر را می‌بینیم چیست؟

دیدن رویاهای تکرارشونده، پدیده شایعی است و حتی آمارها نشان می‌دهند که دوسوم از انسان‌ها این رویاها را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۹
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

به گزارش زندگی امروز رویاها در بیشتر موارد دقیقا تکرار نمی‌شوند. اما موضوع تکرارشونده در رویا معمولا نشان‌دهنده مساله‌ای در ذهن شما است که هنوز حل نشده است. حل نشدن این مساله باعث می‌شود که بارها و بارها در ذهن شما تکرار شود.

یکی از موضوعاتی که همواره در دوره‌های مختلف برای دانشمندان بحث‌برانگیز و مهم بوده، معنای رویاها‌ی انسان است. باور عمومی و رایج در جهان امروزی، این است که رویاها نشان‌دهنده عمق ناخودآگاه ما هستند و خصوصا ترس‌ها و میل‌های ما را نمایان می‌کنند. با این‌ حال، آیا تا کنون از خودتان پرسیده‌اید که اگر به‌طور منظم درباره یک شخص خاص رویا ببینید، این رویا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

به‌ گفته یک روان‌شناس بالینی، رویاهای تکرارشونده درباره یک شخص خاص را نباید سطحی تفسیر کرد؛ فرقی نمی‌کند که شخص مورد نظر، بهترین دوست‌تان باشد یا بدترین دشمن‌تان.

دیدن رویاهای تکرارشونده، پدیده شایعی است و حتی آمارها نشان می‌دهند که دوسوم از انسان‌ها این رویاها را تجربه می‌کنند. چنین رویاهایی به این معنا نیستند که شما لزوما درگیر آن فرد هستید، بلکه می‌توانند احساسات و نگرانی‌های شما را به حالت نمادین دربیاورند.


دکتر جان مایر (روان‌شناس بالینی)‌ می‌گوید: «مدل ذهن انسان بسیار شبیه به ایده کامپیوتر است. وقتی که ما به خواب می‌رویم، این کامپیوتر ویژه (یعنی ذهن‌مان) به فعالیت ادامه می‌دهد. پس خاموش و متوقف نمی‌شود. هنوز هم بعضی از افراد تصور می‌کنند که ذهن انسان در زمان خواب سفید و خالی است، اما واقعیت دقیقا برعکس این تصور را نشان می‌دهد».

رویابینی در زمان خواب می‌تواند به مغزمان کمک کند تا اطلاعات دریافت‌شده را طبقه‌بندی کند. به‌ گفته دکتر مایر، رویابینی تکرارشوند و منظم درباره یک فرد خاص نباید سطحی تفسیر شود. درواقع، شخص مورد نظر می‌تواند به‌ راحتی فقط استرس‌ها و اضطراب‌های خود ما را نمادین کند.

دکتر مایر می‌گوید: «رویاها در بیشتر موارد دقیقا تکرار نمی‌شوند. اما موضوع تکرارشونده در رویا معمولا نشان‌دهنده مساله‌ای در ذهن شما است که هنوز حل نشده است. حل نشدن این مساله باعث می‌شود که بارها و بارها در ذهن شما تکرار شود. پس اگر دوباره مثال کامپیوتر را مطرح کنیم، می‌توانیم بگوییم که ما باید مساله حل‌نشده را با اطلاعات جدید جایگزین کنیم، یا این مساله را در ذهن‌مان حل کنیم».

منبع: سلامتیسم
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰