آیا احتمال ابتلای قدبلندها به سرطان بیشتر است؟

خبری که تیتر یک بسیاری از روزنامه و وبسایت‌ها شد: «احتمال ابتلای قدبلندها به سرطان بیشتر است... قدبلندها در معرض سرطان قرار دارند.» این ادعا تا چه اندازه از نظر علمی صحت دارد و آیا اصلا توضیح علمی برای آن وجود دارد؟
کد خبر: ۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
خبری که تیتر یک بسیاری از روزنامه و وبسایت‌ها شد: «احتمال ابتلای قدبلندها به سرطان بیشتر است... قدبلندها در معرض سرطان قرار دارند.» این ادعا تا چه اندازه از نظر علمی صحت دارد و آیا اصلا توضیح علمی برای آن وجود دارد؟

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، من یک خانم انگلیسی هستم که قدم 1.73 متر است. قدم از میانگین قد زنان انگلیسی کمی بیشتر است و پس از خواندن خبرهای منتشر شده، تصمیم گرفتم که کمی در مورد آن تحقیق کنم.
 
دکتر املی بِنیی و تیم پزشکی او در موسسه کارولینسکای استکهلم بر روی داده‌های مربوط به 5.5 میلیون سوئدیِ متولد شده بین سال‌های 1938 تا 1991 میلادی مطالعه کردند. آن‌ها دریافتند که احتمال ابتلای زنان به سرطان به ازای هر 10 سانتی‌متر قدِ بلندتر از میانگین، حدود 18 درصد بیشتر است.
 
این آمار برای مردان کمی پایین‌تر است: احتمال ابتلای مردان به سرطان به ازای هر 10 سانتی‌متر قدِ بلندتر از میانگین، حدود 11 درصد بیشتر است. البته باید توجه داشت که این میزان احتمال برای انواع سرطان متفاوت است. برای نمونه، احتمال ابتلای زنان قد بلند به سرطان سینه حدود 20 درصد بیشتر از زنان دیگر است، در حالی که احتمال ابتلا به ملانوما، چه در زنان و چه در مردان، به ازای هر 10 سانتی‌متر قدِ بلندتر نزدیک به 30 درصد افزایش می‌یابد.
 
اما چرا تیترهای به آن شکل منتشر شد؟
آن تیترها در حقیقت شنیده‌های خبرنگاران از یک کنفرانس خبری در همین رابطه بود و مقاله‌ی اصلی تیم پژوهشی هنوز به چاپ نرسیده است. بنابراین هنوز نمی‌توان با دقت در مورد روش تحقیق آن‌ها قضاوت کرد.
 
آیا در این تحقیق، عوامل دیگری نظیر سیگار کشیدن، چاقی و یا مسائل ژنتیکی لحاظ شده بود؟ ما اطلاعاتی از این موارد در درست نداریم. دکتر ویوِک موتو از بخش سلامت واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) ‌می‌گوید: «من اساسا نمی‌توانم در برابر آن جبهه بگیرم، چرا که شاید هیچ مشکلی نداشته باشد؛ در سوی دیگر سکه، ممکن است این تحقیق مشکلی ریشه‌ای داشته باشد.»

آیا احتمال ابتلای قدبلندها به سرطان بیشتر است؟

چه قضاوتی می‌توان کرد؟
پژوهشی دیگر در دانشگاه آکسفورد انجام شد که نشان می‌داد بین قد و سرطان ارتباطی برقرار است. در آن پژوهش که سال 2011 میلادی انجام شد، محققان دریافتند که احتمال ابتلای زنان قدبلند به سرطان 10 درصد بیشتر از دیگران است.
 
حال این پرسش مطرح می‌شود که اساسا چرا باید چنین رابطه‌ای وجود داشته باشد؟
 
هیچ کس دقیقا علت آن را نمی‌داند، اما چندین تئوری در این بین مطرح است. یکی از آن ایده‌ها به ارتباط بین سرطان و هورمون‌های رشد انسان تکیه می‌کند. پروفسور دوروثی بنت، پژوهشگر مرکز سن جرجِ دانشگاه لندن، سعی دارد در عین سادگی این ارتباط را توضیح دهد: که افراد قدبلند سلول‌های بیشتری در بدن خود دارند.
 
پروفسور بِنِت می‌گوید: «هر چه بزرگتر شوید، تعداد سلول بدنتان بیشتر خواهد بود. سرطان از یک سلول شروع می‌شود. بنابراین منطقی است که تعداد سلول‌ها در احتمال ابتلا به یک نوع سرطان خاص مهم باشد.»
 
همان‌طور که گفتم قد من حدود 10 سانتی‌متر از میانگین قد زنان بریتانیایی بیشتر است. بنابراین بنیی با انجام یک محاسبه به من گفت که احتمال ابتلای من به یکی از انواع سرطان 16 درصد بیشتر از زنان کوتاه‌قد انگلیسی است.
 
این خبر به هیچ وجه خبر خوبی برای من نبود.
 
تیم کول، استاد آمار پزشکیِ دانشگاه کالج لندن، می‌گوید که اصلا جای نگرانی برای قدبلندها وجود ندارد. او می‌گوید: «از نظر علمی، احتمال ابتلای قدبلندها به بیماری‌های دیگر نظیر نارسایی قلبی کمتر است. قد بلندتر نشان می‌دهد که تغذیه شما در دوران کودکی درسته بوده است.»
 
آیا احتمال ابتلای قدبلندها به سرطان بیشتر است؟
قد بلند در بزرگسالی حاکی از تغذیه‌ی صحیح دوران خردسالی است
 

آقای کول می‌گوید: «یک قانون کلی وجود دارد: هر چه از سلامت بیشتری در دوران کودکی برخوردار باشید، در آینده نیز سالم‌تر خواهید بود. قدِ افراد نیز بی‌ارتباط نیست و این مسئله در مورد ارتباط قد و مشکلات قلبی وجود دارد. قد در واقع با نابرابری و طبقه اجتماعی افراد در ارتباط است.»
 
بنابراین اینکه قد من از میانگین قد زنان انگلیسی حدود 10 سانتی‌متر بلندتر است، چندان خبر بدی هم نیست.
 
کول راست می‌گوید. من نباید زیاد به قدم فکر کنم، چون کاری از دستم برنمی‌آید.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۳ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰