مدیریت زمان اسفندگاهی

یکی از مسائلی که همه ما دراسفندماه با آن روبه‌رو هستیم، وقت کم آوردن برای رسیدگی به کارهای مختلف و متعدد است.
کد خبر: ۸۳۰
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
مدیریت زمان اسفندگاهیبه گزارش زندگی امروز،اگر بخواهیم به مسافرت برویم که هماهنگی امور سفر کاری بس وقت‌گیر است؛ از سرویس کردن خودرو گرفته تا رزرو جا و غذا و... . اگر هم نخواهیم به سفر برویم، باز هم مهمانی رفتن، مهمان داشتن، خانه‌تکانی، خرید عید، کارهای بانکی، امور شغلی و... بسیار وقت‌گیر است؛ به‌گونه‌ای که خیلی از ما آرزو می‌کنیم کاش شبانه‌روز در اسفندماه 30 ساعت باشد! با این حال به نظر می‌رسد با رعایت و در نظر داشتن برخی نکات ریز اما حیاتی بتوان به نوعی «مدیریت زمان» دست یافت که ما را در رسیدگی به بیشتر یا تمام کارهای اسفندی‌مان یاری رساند.

وقت‌شناسی ترافیکی
ترافیک زیاد اسفندماه ، مانع بزرگی در رسیدگی بموقع به کارها و یکی از عوامل اصلی اتلاف وقت در ماه پایانی سال است. خریدهای نوروزی که امسال با افزایش بارندگی نیز همراه شده، عاملی بزرگ در افزایش ترافیک است. با این حال بسادگی می‌توان با شناسایی ساعات کم ترافیک و انجام خریدها و کارها در این زمان در وقت صرفه‌جویی کرد.

مثلا در تهران اگر می‌خواهید به مرکز خرید شلوغی در وسط شهر بروید، بهتر است ساعت 9:30 تا 11 روزهای وسط هفته را انتخاب کنید. برای عصرها هم ساعت 13 یا 15:30 مناسب به نظر می‌رسد، چون حجم ترافیک در این ساعت‌ها کم است.

استفاده از وقت‌های مرده
اگر امور کاری خود را در جدولی نوشته و آن را به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم کرده و زمان تقریبی لازم برای انجام هر یک از آنها را نیز مشخص کنید، مدیریت زمان بهتری خواهید داشت. به این معنی که می‌توان برخی کارهای غیرضروری را به وقت‌های به اصطلاح مرده اختصاص داد. مثلا تصور کنید پنجشنبه‌ها ادارات دولتی در تهران و برخی کلانشهرها تعطیل است. لذا می‌توان پنجشنبه را به کارهای داخل منزل اختصاص داد. توجه داشته باشید حتی در روزهایی که کارهای اداری قابل انجام است نیز می‌توان از ساعت‌های پرترافیک برای کارهای منزل استفاده کرد. لذا مثلا قالی‌شستن در ساعت 12 ظهر دوشنبه و با همکاری آقای خانه، کار عجیبی نیست و فقط مدیریت زمان و برنامه‌ریزی لازم دارد.

تحقیق قبل از حرکت
اکنون که اینترنت و فضای مجازی در جزئی‌ترین امور زندگی‌ ما رخنه کرده است، می‌توان از آن برای مدیریت زمان در اسفندماه استفاده کرد. بهترین راه استفاده نیز، این است که پیش از حرکت به‌سوی مقصد بخصوص خرید و جابه‌جا شدن از یک نقطه به نقطه دیگر در این ترافیک، از طریق فضای مجازی یا اینترنت تحقیق کنیم. مثلا اکنون فروشگاه‌های مجازی زیادی هستند که عکس‌های اجناس خود را در فضای مجازی در معرض دید قرار می‌دهند. می‌توان از این طریق جنس را دید، قیمتش را متوجه شد و حتی در تماس با فروشنده سایر ویژگی‌ها را دریافت و سرانجام سفارش داد؛ بدون این‌که نیاز به جابه‌جایی باشد.

در کنار این، استفاده دیگری که می‌توان از فضای مجازی برای مدیریت وقت اسفندگاهی کرد، کوتاه کردن مسیر است. مثلا احتمالا اطلاع دارید که پایان اسفندماه آخرین فرصت تعویض کارت‌های ملی قدیم است و همه ما باید برای این کار به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنیم. حال در این روزهای شلوغ بسادگی می‌توان قبل از حرکت، آدرس یکی از نزدیک‌ترین این مراکز به محل کار یا زندگی‌مان را در اینترنت جست‌وجو کرد، مدارک لازم را آماده کرد، احیانا وجوهی را که می‌شود، الکترونیکی پرداخت کرد و با یک آمادگی نسبی که کار را جلو می‌اندازد، به مکان مورد نظر مراجعه کرد. مطمئن باشید این اقدامات به نفع خودتان است.

استفاده از پیک
بدنیست بدانیم که در مواقع عادی هم نمی‌توان با یک دست چند هندوانه برداشت، چه رسد به اسفند! بنابر این اگر در تهران و کلانشهرها زندگی می‌کنید، باید مقداری از کارها را به پیک‌های موتوری بسپارید؛ چرا که این پیک‌ها می‌توانند با سرعت به برخی کارها برسند و ترافیک را به نوعی دور بزنند. البته در اینجا باید از این دوستان زحمتکش و نجیب درخواست کرد خیلی میان خودروها ویراژ ندهند، از هر فضای خالی برای رد شدن از ترافیک استفاده نکنند، از راست سبقت نگیرند. ورود ممنوع نیایند یا بزرگراه و بخصوص ورودی و خروجی های آن را بر‌عکس طی نکنند که خدای ناکرده با حادثه مواجه نشوند. اما جدای از این نصیحت‌ها(!) استفاده از پیک موتوری برای مدیریت وقت در این روزها از واجبات است و هزینه‌اش هم می‌صرفد؛ چراکه وقت تلف شده به همراه پول بنزین و استهلاک خودرو و اعصاب خردکنی ترافیک و خستگی پس از آن بسیار بیشتر از آن پول پیک درمی‌آید.

این در حالی است که تردد شما در ترافیک و جابه‌جا شدن در مسیرهای متعدد آن قدر خسته‌تان خواهد کرد که تا به خانه برسید دیگر توان حرکت هم نخواهید داشت، چه رسد به این که بخواهید از وقت مرده آخر شب برای کمک به بانوی گرامی برای خانه‌تکانی استفاده کنید! لذا به خاطر آن خستگی، عطای «مدیریت زمان» را به لقایش خواهید بخشید و وقت مرده را تخت می‌خوابید!...

منبع:جام جم
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰