کمبود ید سلامت ۱۹ میلیون نوزاد را به خطر می‌اندازد

هر سال کمبود ماده معدنی "ید" ۱۹ میلیون نوزاد را با خطر آسیب مغزی روبرو می‌کند.
کد خبر: ۸۵۸
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
بهگزارش زندگی امروز،کمبود ید در دوران بارداری می تواند بر رشد روانشناختی و عصبی جنین تاثیر بگذارد و ضریب هوشی کودک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

کارشناسان همچنین مدعی شدند کمبود گسترده ید می تواند به سرانه شناختی مجموع یک کشور آسیب بزند و به پیشرفت‌های اجتماعی- اقتصادی ضربه وارد کند.

از دهه ۱۹۹۰ اقدام جهانی برای افزودن مقدار ناچیزی از ید به نمک خوراکی به طور موفقیت آمیز معضل کمبود ید را برطرف و سلامت رشد مغزی کودکان در جهان را حفظ کرده است.

هرچند تحقیقات حاکی از آن است که برای مقابله با این معضل باید اقدامات بیشتری انجام شود و هنوز ۱۴ درصد از کودکان متولد شده در جهان با خطر قابل پیشگیری آسیب مغزی روبرو هستند. به گفته محققان نوع مواد معدنی که کودک در سال‌های نخست تولد دریافت می‌کند بر رشد مغزی در تمامی دوران زندگی او تاثیر می‌گذارد. حیاتی‌ترین دوره‌ رشد کودک و دریافت ید ۱۰۰۰ روز بین دوره لقاح و سن دو سالگی است.

بیشتر کشورها به دلیل اینکه این ماده معدنی نامنظم در خاک و محیط زیست آن‌ها توزیع شده با خطر کمبود ید روبرو هستند. همچنین در بسیاری از مناطق خاک به طور فزاینده ای از ماده معدنی ید محروم است.

اکنون نمک ید دار در دسترس ۸۶ درصد خانوارهای جهان قرار دارد و به طور فزاینده‌ای در صنعت مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند این چالش برای بسیاری از کشورهای باقی‌مانده است.

از جمله کشورهایی که کمبود ید در آن‌ها شایع است می‌توان به بوروندی، مالی، ماداگاسگار، موزامبیک، سودان جنوبی و سودان اشاره کرد که در تمامی این مناطق باید اقدامات جدی اتخاذ شود.
منبع:ایسنا


ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰