داستان 8 زن در تیمارستان روی صحنه‌ی تئاتر

کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» با بیان اینکه موضوع این نمایش‌نامه از نظر جامعه‌شناختی به بسیاری از جوامع امروز نزدیک است، گفت: بسیاری از اشخاص مانند شخصیت‌های این نمایشنامه، نمی‌توانند کسی را که عاقل‌تر از آنها و متفاوت با آنها باشد بپذیرند و او را طرد می‌کنند یا حتی از بین می‌برند.
کد خبر: ۹۱
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» با بیان اینکه موضوع این نمایش‌نامه از نظر جامعه‌شناختی به بسیاری از جوامع امروز نزدیک است، گفت: بسیاری از اشخاص مانند شخصیت‌های این نمایشنامه، نمی‌توانند کسی را که عاقل‌تر از آنها و متفاوت با آنها باشد بپذیرند و او را طرد می‌کنند یا حتی از بین می‌برند.

مهدی علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی طرح داستانی این نمایش توضیح داد: «موسیقی مجلسی» داستان هشت زن است که در یک تیمارستان زندگی می‌کنند و هرکدام خیال می‌کنند یکی از زنان برجسته‌ی تاریخ هستند ولی یکی از آنها شخصیت واقعی خود را دارد.

او با بیان اینکه با خواندن نمایشنامه «روزی که ابلیس برای تنیس‌بازی بیرون آمد» با آرتور کوپیت آشنا شده است، درباره‌ی اجرای یکی از آثار این نمایشنامه‌نویس گفت: ابتدا عنوان آن نمایشنامه برایم جالب بود و وقتی «روزی که ابلیس...» را خواندم متوجه شدم؛ «کوپیت» نویسنده‌ی بسیار خوبی است که در ایران کمتر شناخته شده است. موضوع «موسیقی مجلسی» هم  از نظر جامعه‌شناختی به بسیاری از جوامع امروز نزدیک است، چون بسیاری از اشخاص مانند شخصیت‌های این نمایشنامه، نمی‌توانند کسی را که عاقل‌تر از آنها و متفاوت با آنها باشد بپذیرند و او را طرد می‌کنند یا حتی از بین می‌برند.

علی‌نژاد درباره‌ی شیوه‌ای که برای اجرای این اثر انتخاب کرده نیز توضیح داد: «کوپیت» نویسنده‌ای معاصر است و من فیلم کارهای او را هم دیده‌ام و سعی کردم بر خلاف سایر اجراها، شیوه‌ی اجرایی‌ام واقع‌گرا نباشد و تلفیقی از پرفورمنس و نمایش را برای اجرا آماده کردم. در عین حال چیزی هم از نمایشنامه حذف نکردم اما از آنجا که ممکن بود برخی از تماشاگران شخصیت‌هایی را که در نمایش اسمشان مطرح می‌شود نشناسند، دیالوگ‌هایی به متن اضافه کردم که کاراکترها بهتر به مخاطب شناسانده شوند. در شروع نمایش و چند بخش دیگر هم اجراهای پرفورمنس وجود دارد که طبعاً در متن نمایشنامه نبوده و من به نمایش اضافه کرده‌ام.

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه قرار بود خردادماه این نمایش را به صحنه ببرد، درباره‌ی مدت تمرینهای گروهش نیز گفت: از اسفند سال گذشته شروع به تمرین کردیم و قصد داشتم خردادماه کار را روی صحنه ببرم اما کار آنطور که مدنظرم بود آماده نشد و تصمیم گرفتم تمرین‌ها را ادامه بدهیم تا به سطح مطلوب برسیم.

او که مدیریت سالن نمایش «استاد فنی‌زاده» را بر عهده دارد و در همین سالن هم نمایشش را به صحنه می‌برد، درباره‌ی اینکه چرا سالن بزرگتری را برای اجرا انتخاب نکرده است اظهار کرد: سالن‌های دولتی که تا مدت‌ها وقت اجرا ندارند و سالن‌های خصوصی هم هزینه‌های زیادی دارند و من نمی‌خواستم زیر بار ریسک مالی کار بروم اما اینجا سالن خودم است و در آن راحت‌ترم. بعلاوه اینکه کار کجا اجرا شود، مهم نیست. در تالار وحدت هم ممکن است نمایشی باشد که نتواند تماشاگر کافی جذب کند؛ معتقدم نمایش خوب هرجا که باشد تماشاگرش را پیدا می‌کند. سالن استاد فنی‌زاده ۵۰ نفر گنجایش دارد اما از حالا بلیت‌های چند روز نمایش پیش فروش شده است و اگر استقبال خوب بود می‌توانیم مدت اجرا را تمدید ‌کنیم.

نمایش «موسیقی مجلسی» که متن آن توسط عاطفه پاکبازنیا به فارسی برگردانده شده است، از ۲۷ مرداد سر ساعت ۱۹ در سالن استاد فنی‌زاده در «مرکز آفرینش منشور هنر» واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران روی صحنه می‌رود.

سارا داروفروش، مژده گیوه‌کی، ستوده خیاطی، الهه موچانی، آزاده نصرتی، شیما اسدی، سارا عامری‌نیا، صدف نظری و عباس دوستی عارف در این نمایش چهل‌وپنج دقیقه‌ای ایفای نقش می‌کنند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰